söndag 1 september 2013

Mas Despacio Por Favor

4 dagar in i äventyret. Äventyret är stort, svårt och pratar ett skumt språk.

Vi har hängt runt i Buenos Aires en del vid det här laget, ni vet, sett viktiga byggnader, gått på museum, sett lite mer viktiga byggnader och så vidare. Museerna verkar inte jobba stenhårt på att underlätta för utlänningar eftersom all information hittills har varit på spanska. Score. Så min uppfattning av Argentinas historia är något fragmentisk, men det jag förstått är intressant. Jag menar, de slogs. En del. Det såg jag på tavlor på ett av museerna. Och sen var det några generaler som kramades efter ett av de där slagen där de slogs. Och några snubbar försökte lönnmörda en general genom att fiffilura med en låda som de sa innehöll medaljer, men som istället innehöll tolv jättesmå kanoner! Så himla lurigt! Jag tror inte att han dog dock, men what do I know, det stod på spanska och orden var långa.  

Det är varmt här, 25 grader eller så, trots att det är vinter. Vanligtvis ska det vara kallt nu, alltså ner på 5-10 grader men de har en värmevåg just nu. För tusan, om det är vinter och det blir 25 grader är det inte en värmevåg, det är jordens undergång! Ja, väder och årstider är konstiga här. Idag kom vi in på födelsedagar och när jag sa att jag fyller 20 september svarade min värd "Aha, en vårbarn!" Nej. SEPTEMEBER. SEPT- oh right vi har olika årstider. Andra kulturkrockar? Igår åt vi middag halv tolv. Det tyckte Karin, vår guide och värd, i och för sig var att äta lite väl sent. Men ändå! Hittills har det klockat in kring 22.00. Planering verkar inte vara ledordet. Och bussarna kör, kanske inte som galningar, men åtminstone lite småspårat. Det är inte tal om att faktiskt köra in till busstationen, utan man vinkar in den från gatan. Då tvärbromsar den och sen får man typ hoppa på i farten. Sen kör bussen innan dörrarna hunnit börja stänga. Det gäller att hänga med!

Sen ska jag bara säga en sak: Dulce de Leche. Det är kolasås. Och ska ätas till allt. Speciellt på toast till frukost. Tänk er det nu. Kolasås till frukost. 


 Så här kan man laga en toalett vars spolning slutat fungera
 Plaza de Mayo med La Casa Rojada i bakgrunden. Där jobbar presidenten. Det sägs att stenarna är röda för att de blandades blod i stenarna i originalhuset. Hardcore
.
 Man ser många grejer som får en att inse att de inte har glömt Falklandskriget. "Falklandsöarna var, är och kommer vara Argentinska"
 Nationalkongressen. Med park i förgrunden. 
 En annan vy av Plaza de Mayo med mer city i bakgrunden. Coolt.
 Stadsdelen La Boca. I like!
 En del av Buenos Aires, sett från ett tak i La Boca

Från La Boca kommer Boca Juniors och i kvarteret kring deras fotbollstadio är allt målat blått och gult. Även Jesusdekalerna.  

Ciao!

0 kommentarer: